Pravidla ČSM pro volený mariáš v roce 2004
kdo | příspěvek |
svetluska |
25.2.2005 12:42 Proč je to jednoduší si myslím že je to v tom že se jak desítky navíc tak fleky počítaj stejně. A kdo chvíli hraje tak se to naučí násobit většinou rychle |
YAK |
25.2.2005 10:04 No a my abysme uspokojili obě varianty, tak stovku hlášenou počítáme jako tady (aritmetickou řadou) a stovku uhranou při normální hře s flekem (re, tutti) zase podle toho druhého způsobu, čiliž geometrickou řadou. Je tak více zdůrazněna váha fleku. Aba dva způsoby mi připadají stejně jednoduché resp. složité. Ale kterej je vlastně "násobenej" a kterej "sčítanej" by mě teda fakt taky zajímalo. |
Grisa |
25.2.2005 9:02 Nevzalo to specialni znak, takze posledni zapis znamena DVE NA SESTOU :-)) |
Grisa |
25.2.2005 9:01 Kazdopadne mi neni jsne jak si nekdo ( svetluska ) muze myslet, ze jde o jednodussi pocitani: Jde bud o stejne slozite nebo spise ve Vasem pripade slozitejsi pocitani. 1. stejne slozite v pripade, ze si budes veskere hodnoty od 110 az 190 pamatovat z hlavy - pak je to jedno 2. pro naprostou vetsinu lidi je jednodussi matematicka operace nasobeni nez umocnovani... Preci jen lepe vypocitam 7 * zaklad treba 0,80Kc nez 0,80Kc*2~6. Alespon myslim :-))) |
YAK |
25.2.2005 3:40 S tou "zlodějinou" to teda vůbec přesný není, páč je to stejný pro všechny, a když to hrají spolu pravidelně vyrovnaní hráči, tak stejně nula vod nuly pojde. Tentokrát bez :-)) |
sjetiny |
25.2.2005 3:15 Nemyslím, že to je o hodně jednodušší počítání, každopádně je to "složitější" placení při prohře :o))) Mám pocit, že tomu naopak říkali sčítanej (násobenej prý je ta klasika: uhraná stovka: x krát základ), ale s tou "zlodějinou" to je přesné :o)) |
svetluska |
24.2.2005 19:22 my to tak hráli taky je to totiž o hodně jednoduší počítání |
YAK |
24.2.2005 15:53 Nojo, my to tak hráli. Nejsme z lacinýho kraje :-))) |
Wenzel |
24.2.2005 15:49 Pokud se nepletu tak se v tomto pripade jedna o tzv. nasobeny marias (nekde take holomajzna ci zlodejna). Obcas se to jeste nekde hrava ;-) |
YAK |
24.2.2005 15:30 Dík Wendo. A počítá se vůbec ještě někde takto?: flek = 40 re = 80 100 = 1,60 110 = 3,20 120 = 6,40 130 = 12,80 |
Wenzel |
24.2.2005 14:54 V obycejne barve zaklad 0,20 Kč: flek = 4 x 0,80 = 3,20 + re (x2) = 6,40 Kč v cervenych (x2)= 12,80 Kč |
YAK |
24.2.2005 14:48 Wendo prosím tě, mám následující dotaz: normální hra, dva fleky na hru a uhranejch 130, yak se to pak počítá? Dík. |
Wenzel |
24.2.2005 14:36 ČESKÝ SVAZ MARIÁ~E ~ BODOVACÍ TABULKA PRO VOLENÝ DVACETIHALÉŘOVÝ MARIÁ~ (platná od 1.4. 2003) ~V~ichni hráči, kteří se zúčastní flekování a točení, nebo ohlásí některou z riskantních her, si při úspě~né sehrávce připí~í prémiové body, tj. body či prémie (dále jen PB). Body za flek:~1x~2x~3x~4x~5x~6x Hra~0(1)*~1~2~4~8~16 Sedma~1~2~4~8~16~32 Sto~3~6~12~24~~ Betl~4~8~16~32~~ Durch~8~16~32~64~~ ~* 1 bod platí jen pro červenou hru Poslední platný flek je takový, který je obsa~en v tabulce, popř. kdy úhrada za ohlá~ený flekovaný závazek překročí 100,-Kč. Maximální úhrada za hru činí i při vy~~ím výsledku 100,-Kč (v~em ~ od v~ech). Tiché uhrané sto se platí. Tichá sedma uhraná i zabitá se platí. Červené platí dvojnásob, body za fleky a prémie se sčítají. Prémie:~ výnos:~s~bez sedma~hlá~ená na 3 trumfy, vyhraná či schválená~7~10 ~hlá~ená na 2 trumfy, vyhraná či schválená~14~20 ~hlá~ená na 1 trumf, vyhraná či schválená~20~28 sto~hlá~ené a vyhrané na 4 a méně trumfů na dvacku ~8~8 ~hlá~ené a vyhrané bez obou trumfových desítek~10~12 ~hlá~ené a vyhrané na 4 trumfy s oběma trumfovými desítkami~~10 ~hlá~ené a vyhrané na 4 trumfy bez trumfové desítky~10~12 ~hlá~ené a vyhrané na 4 trumfy bez trumfového esa~12~18 ~hlá~ené a vyhrané na 4 trumfy bez obou trumfových desítek~24~30 ~hlá~ené a vyhrané na 3 trumfy s oběma trumfovými desítkami~26~32 ~hlá~ené a vyhrané na 3 trumfy bez trumfové desítky~26~32 ~hlá~ené a vyhrané na 3 trumfy bez trumfového esa~32~40 ~hlá~ené a vyhrané na 3 trumfy bez obou trumfových desítek~40~55 ~hlá~ené a vyhrané na 2 trumfy s oběma trumfovými desítkami~50~60 ~hlá~ené a vyhrané na 2 trumfy bez trumfové desítky~60~ ~hlá~ené a vyhrané na 2 trumfy bez trumfového esa~70~ ~hlá~ené a vyhrané na 2 trumfy bez obou trumfových desítek~60~70 ~hlá~ené a vyhrané na 1 trumf ~ eso~80~ ~hlá~ené a vyhrané na 1 trumf ~ desítku~100~ betl~vyhraný na chytající esa ~ za ka~dé eso vyjma ~esteráka~10~ ~vyhraný na 6 karet s chytákem i bez esa *~5~ ~flek na 2-3 barvy~~5 durch~vyhraný na řadu karet v barvě (2-6) s esem bez krále~10~ ~vyhraný na barvu v ruce bez esa~10~ ~flek na dva chytáky **~~10 * V případě karet s chytákem v jedné barvě bez esa, tj. 7 ~ spodek a král, nesmí být chytající král vynesen do prvního zdvihu ** Neplatí v případě celé jedné barvy a dvou es v ruce flekujícího. ~Je-li splněno více kritérií, lze sčítat i prémie. Zvý~enou prémii za hry bez výnosu lze započítat jen 1x (ostatní jako s výnosem). Například sto bez výnosu hlá~ené a vyhrané na 4 trumfy bez trumfového esa hrané na dvacku = 18 + 8 = 26 PB. Jakoukoliv hru, při které je překročena hranice 50 PB, je nutno popsat na stolový lístek, jinak nebude uznána v celém rozsahu. Pokud hráč úspě~ně sehraje hru neuvedenou v bodovací tabulce, obdr~í dvojnásobek PB za nejbli~~í ni~~í srovnatelnou hru. O přidělení PB v tomto případě rozhodne v~dy rozhodčí. Mínusové body (a jejich případné násobky):~- dostane hráč, který oflekoval lo~enou hru hra -1~Sedma -2~sto -6~betl -8~durch -16~ Hráč odepisuje pouze polovinu těchto bodů, nedojde-li k ~re~. Pouhé ukázání lo~ené (neprohratelné) hry neznamená platný flek Nárok na body není: -~obecně při lo~ených, nesehratelných nebo nevyhratelných hrách -~za flek na hru, má-li hráč v ruce v~echny hlá~ky -~za flek na sedmu, je-li v ruce flekujícího -~za flek na sto, vidí-li hráč do v~ech hlá~ek -~při betlu na ~esteráka s chytákem 7 ~ spodek + král, pokud je král vynesen do prvního zdvihu -~při betlu na ~esteráka, je-li některá z těchto ~esti karet odhozena do talonu -~za flek na durcha, má-li hráč v ruce čtyři esa nebo dvě esa a celou barvu -~při renoncu na bodovací hru, která byla v okam~iku renoncu ji~ prohraná -~u hráče, který udělal renonc |
Wenzel |
24.2.2005 14:35 ČESKÝ SVAZ MARIÁ~E ~ PRAVIDLA DVACETIHALÉŘOVÉHO BODOVANÉHO VOLENÉHO MARIÁ~E (platná od 1.1.2004) A. Stupně her a násobky základní sazby: Stupeň Násobek základní sazby 1. ~hra ~ 1x 2.~sedma~~~~~~~~ 2x 3.~sto~~~~~~~~ 4x 4.~betl~~~~~~~~ 15x 5.~durch~~~~~~~~ 30x červené platí dvojnásob renonc ~ pau~ál 1~~~~~~ ~ 10x renonc ~ pau~ál 2~~~~~~ ~ 50x limit~~~~~~~~~500x zvý~ený limit~~~~~~~~750x Tichá sedma má poloviční sazbu sedmy hlá~ené. Tiché sto zvy~uje hodnotu vyflekované hry 2x, toto neplatí při hlá~ených hrách sto, sto a sedm. B. Herní ustanovení (hraje se pauzírovaný mariá~, pauzírující se zúčastňuje platby): 1.~O místa u stolu a o funkci zapisovatele se losuje, trvá-li na tom alespoň jeden z hráčů. Losování se provádí předem dohodnutým způsobem. Zapisovatel je povinen hry bodované 50 a více body zapsat stanoveným způsobem na stolový lístek a v~ichni hráči jsou povinni se na stolový lístek čitelně podepsat (jinak postih pro v~echny hráče u stolu dle ~9 DŘ). 2.~Karty se nemíchají, mohou se pouze snímat, a to nejméně dvě svrchu či zespodu. Nesmí se odpočítávat, slízávat či odlistovávat a to jak svrchu, tak zespodu. 3.~Karty snímá zadák. Po sehrávce skládá karty rozdávající. Řezání karet při skládání je pova~ováno za renonc. V případě, ~e se kterýkoli z hráčů vzdálí od stolu (osobní potřeba aj.), je v~dy účastníkem následující hry. 4.~Rozdává se ve směru hodinových ručiček, volícímu hráči sedm karet, dvakrát po pěti kartách a dále třikrát po pěti kartách. 5.~V průběhu ka~dého hracího kola se mů~e ka~dý hráč dopustit jednoho chybného rozdání ani~ by následoval nějaký postih. Při druhém a ka~dém dal~ím chybném rozdání hradí chybně rozdav~í hráč ka~dému hráči u stolu pau~ál 1 za renonc a rozdá znovu. 6.~Volící hráč volí z prvních sedmi karet nebo z druhých pěti karet - tzv. "z lidu". 7.~Aktér je povinen při v~ech hrách odlo~it jasným způsobem (na sebe a odděleně od zvolené karty) dvě karty do talonu. Pokud při betlu či durchu polo~í mimo talon je~tě jednu kartu, má se za to, ~e touto kartou bude vyná~et. Po schválení hry (ukončení flekování) mů~e být tato karta otočena kterýmkoliv hráčem a pova~uje se za výnos. Talon hráčem odlo~ený lze měnit či do něho znovu nahlédnout jen tehdy, nebyla-li hra dosud okomentována dle bodu B/12 prvním z protihráčů. V průběhu hry má ka~dý hráč právo shlédnout pouze poslední ukončený zdvih. 8.~Talon po zahájení hry ohlá~ením nepatří ~ádnému hráči, musí zůstat odděleně. Karty, které aktér odlo~il do talonu se pro udělení prémiových bodů počítají ke kartám, které mu zůstaly v ruce. Ka~dý hráč musí své zdvihy ukládat u sebe i při betlu i durchu. Nikdo jiný nemá právo se zdvihy manipulovat ani po sehrávce. Při důvodném podezření na renonc lze po sehrávce po~ádat o shlédnutí v~ech zdvihů i talonu. 9.~Při nesprávném počtu karet odlo~ených hráčem do talonu je mo~no příslu~nou hru flekovat, po eventuálním ~Re~ se hráč ji~ upozorní. Dojde-li k zji~tění nesprávného počtu karet v talonu v průběhu dal~ího točení, při sehrávce, nebo po ní, postih za renonc se platí pouze do ~Re~, i kdy~ bylo na hru více fleků. Flekující hráč nemá nárok na body (hru nelze regulérně sehrát). 10.~Změnit ji~ ohlá~enou hru (např. při přeřeknutí) lze jen tehdy, nebyla-li hra dosud dle bodu B/12 komentována prvním z protihráčů. 11.~Při schvalování, flekování a točení je nutno striktně dodr~ovat sled hodinových ručiček (jeden po druhém), a~ se kruh točení uzavře. Při nedodr~ení tohoto ustanovení se jedná o renonc, který se postihuje pau~álem za renonc dle bodu C8, předběhnutý hráč má právo dodatečného vyjádření a hra dále pokračuje. 12.~Hráči jsou povinni se k závazkům vyjádřit zřetelně slovem, nikoli mlčením nebo klepáním na stůl či do karet, pohybem hlavy anebo jiným neurčitým způsobem. 13.~Sedma lze hlásit pouze je-li v ruce, musí zůstat jako poslední trumf a nesmí být vynesena dříve ne~ v posledním zdvihu. 14.~Po ohlá~ení hry "Durch" nelze ji~ brát talon na dal~í, tzv. "lo~ené" hry betl a durch. Tyto hry nelze hrát. 15.~Hráč, který dá první, případně třetí a dal~í flek na hru, za kterou jsou záporné prémiové body, platí za v~echny (kromě částky za aktérem ohlá~enou neflekovanou hru ~ tuto částku za sebe platí spoluhráč a pauzírující hráč), včetně otočení protihráče po svém posledním fleku, a v tomto rozsahu dostane rovně~ záporné prémiové body. . V případě zapojení třetího hráče do flekování neplatí pauzírující hráč. Jeho podíl na platbě se rozdělí rovným dílem mezi oba dva flekující hráče (v tomto případě se posouvá hranice limitu platby na 150,-Kč od ka~dého). Záporné prémiové body dostává pouze hráč, který dal první (popř. i třetí a dal~í fleky) v rozsahu do fleku, kterým se do flekování zapojil třetí hráč. 16.~Lo~ená hra při hře a stovce je tehdy, pokud hráč nemusí či nemů~e pustit ~ádnou desítku, nebo pustí-li desítku úmyslně. Hra sedma je lo~ená, kdy~ hráč nepou~tí ~ádný zdvih (za lo~enou se nepova~uje hra, kdy hráč uhraje v~echny desítky, včetně posledního zdvihu, díky příznivé sloze či chybné sehrávce protihráčů a pokud existuje proti volícímu hráči teoretická sloha 100 mariá~ů). U hry betl je lo~ená hra, kdy hráč pou~tí v~echny zdvihy, u hry durch naopak hráč v~echny zdvihy uhrává. 17.~Pokud má hráč na ruce hru, která je lo~ená, musí ji po jejím ohlá~ení a schválení ihned ukázat a nehraje ji. Pokud by tuto hru hrál, je sehrávka pova~ována za míchání karet. Hráči je zaplacena hra, on sám v~ak zaplatí v~em protihráčům pau~ál 1 za renonc (míchání karet). Mů~e se jednat o pokus o podvodné získání prémiových bodů při lo~ené hře. 18.~Pokud volící hráč po okomentování hry nebo i v jejím průběhu prohlásí, ~e hra je ji~ lo~ená (v~echny následující zdvihy jdou za ním) a není tomu tak, je povinen na ~ádost protistrany dohrát hru z otevřených karet, nejedná se o renonc. 19.~Flekovaná hra se bez ~re~ nehraje. 20.~Sedma, sto i sto + sedm proti lze hlásit. Bodování voleného mariá~e: Pro přidělení prémiových bodů za hlá~enou a vyhranou sedmu platí počet trumfů, které měl na ruce hráč, který sedmu hlásil (trumfy u spolu hrajících hráčů se nesčítají). U vy~~ích bodovaných hlá~ených her (stovek) se u spolu hrajících hráčů trumfy sčítají. Body za vyhrané hlá~ené bodované hry příslu~í ka~dému aktérovi v plné vý~i. Body za flekované hry příslu~í pouze flekujícímu hráči. C. Ustanovení o renoncích: Renoncem je: 1.~nepřiznání barvy 2.~nepřebití ni~~í karty 3.~nesprávné vynesení 4.~předhození karty 5.~řezání a míchání karet (týká se i manipulace s kartami před odlo~ením na stůl, pokud nedojde k sehrávce) 6.~náznaky, signály, ovlivňování, prozrazení karty spoluhráči (i od pauzírujícího hráče) 7.~nesprávný počet karet v talonu 8.~nedodr~ení postupu při schvalování, flekování a točení 9.~změna či nahlí~ení do talonu volícím hráčem po okomentování hry 10.~neoprávněné shlédnutí talonu jiným hráčem včetně pauzírujícího 11.~poru~ení bodů B/13, B/17 herních ustanovení 12.~ka~dé druhé a dal~í chybné rozdání 13.~evidentní zamíchání karet po jejich odlo~ení na stůl po ukončení hry 14.~eso nebo desítka v talonu (vyjma betla a durcha) Renoncem není: 1.~prozrazení karet protihráči 2.~odhození hlá~ené sedmy do talonu (viz B/13) 3.~flek nad rámec bodovací tabulky, jako posledn~ |
Wenzel |
24.2.2005 14:31 Bohuzel nemam letosni pravidla ČSM tak si odmyslete flekovaci tabulku, minusove body na lozene hry a flekovani nad 4. flek. Mnou predpokladana uprava pravidel pro rok 2005. Mozna by to moh' Karim upresnit :-) |